Monday, March 21, 2011

Ayam, ayam. Kenapelah kau sedap?

Helo geng. Kali ni gua malas nak citer pasal kemenangan Liverpool malam tadi. Rase mcm sume org dah tau kot. Penat lah gua asik nak update result jer kan. Hahahah. :DD Okay2, gua baru lepas menyentap "Nasi Kukus Ayam Dara". Bleh kate selain drpd nasi lemak, ni lah menu gua hari2 setiap kali gua balik kerja. Fuh2.

Kenape panggil 'ayam dara'? Haaa ni gua nak citer. 'Ayam dara' sebenarnye adalah.ayam kecil yg diperap dgn adunan rempah asli. Dalam istilah peniaga ayam, ayam kecil adalah baby chicken, tapi ramai peniaga yg x tahu dan menggunakan nama anak ayam, atau spring chicken sebagai alternatif.

Ayam die plak sekali dpt mcm 2-parts gitu. dada-kepak, n peha-pinggul mcmtu. Ayam ni jgak jarang dpt yg fresh, salu nye banyak yg frozen je, sebab snang jadi hanyir. Org cina guna ayam ni nak buat sup. Haaaaaa gitu. :P

Sebelum ni gua x pernah tau pun pasal 'nasi kukus ayam dara' ni. Gua bekerja di Lembah Klang baru lah gua tau pasal menu nih. Hahah. Menu ni mmg popular kat sini. Susunan bekas die nak kukus jer pun dah tinggi melangit, maknanye laku sgt2 lah tu kan. Huhuhu. Tokey die dulu pun gua rase nak cuba2 gak jual goreng pisang, tapi skang hanya mampu utk fokus pada jualan 'nasi kukus ayam dara sahaja. :))

Inilah die, 'nasi kukus ayam dara'. :)


Gua kalau pasal makan ni gua x kisah pun bagi penerangan yg panjang berjela2. BUT ON THE BRIGHT SIDE, gua sendiri yg dah terliur balik ni haaa. Adeh, nak buat mcmane. Malam esok jelah gua rembat lg sebungkus nasi kukus yg sedap lg menggoda nih. Hehehe. :P

Okay geng, tue jelah kot yg gua nak share malam ni. Gua yg dah cukup kenyang ni xpasal2 bleh jadi lapar balik nanti tgk gmbar kat atas. Gua nak pergi meng-urus-kan diri dulu. Hahah. Jumpe lagi di laen post!

p/s: Oh yer, pasal Liverpool tadi, 2-0 baq ang! YNWA! :DDD

No comments:

Post a Comment