Tuesday, March 29, 2011

BigMac + BigMac = MegaMac = Burpppp..erkkkk!

Helo geng. Gua ade buat research sikit pasal BigMac dan gua nak share kat sini berapa kandungan calories dalam BigMac ni dan macamane nak buat burger yg cukup, cukup penuh dgn kenikmatan ni. BigMac nih geng merupakan menu kegemaran gua dan yg paling kerap gua bantai setiap kali gua berkunjung ke McD. Heheh. :P

BigMac ni dah cukup popular selama beberapa dekad. Disediakan dgn dua beef patties, sos special, salad, keju, pickles, bawang dan dua roti bijan. Xnak bijan? Mane boleh. Hahaha.

Jadi geng kat bawah ni ade gua bubuh info sikit2 pasal kandungan nutrition dalam BigMac per serving. Check it out!

BigMac calories per serving.


Banyak tu geng calories yg biase gua sentap. Hahahah. Bile nak insaf ni woi. Nasib baik laa gua x gemuk2. Kalau x, susah hati jugak stiap kali pergi ke McD. Hehehe. Xkan gua nak makan bubur je kot? Hahaha! :D

Okay geng, jom kite ushar jap macamane BigMac ni dibuat!


Ingredients

Sandwich:
  • 1 regular sized sesame seed bun
  • 1 regular sized plain bun
  • 2 beef patties (2 ounces each flattened to bun size)
  • 2 tablespoons Big Mac sauce (recipe follows)
  • 2 teaspoons reconstituted onions
  • 1 slice real American cheese
  • 2 hamburger pickle slices
  • 1/4 cup shredded lettuce

Sauce:
  • 1/4 cup mayonnaise
  • 2 tablespoons french salad dressing
  • 1/2 tablespoon sweet relish
  • 2 teaspooons dill pickle relish
  • 1 teaspoon sugar
  • 1 tablespoon very finely chopped onions
  • 1 teaspoon white vinegar
  • 1 teaspoon ketchup
  • 1/8 teaspoon salt

Steps
  • Campurkan kesemua bahan2 untuk sos bersama, pastikan tiada 'streaks', dan simpan dalam fridge selama sejam sebelum digunakan.
  • Buangkan bahagian atas regular sized plain bun. Bahagian bawah sahaja diperlukan.
  • Bakarkan 3 baki roti yg tinggal.
  • Masakkan beef patties.
  • Ambil bahagian bawah regular bun dan bahagian bawah sesame bun dan letakkan 1 sudu besar sos di kedua2 roti.
  • Letakkan 1/8 cawan salad ke atas setiap bun yg telah diletakkan sos. Letakkan juga keju di atas salad pada sesame bun yg paling bawah, dan letakkan pickles di atas salad pada regular bun.
  • Letakkan kedua2 daging burger secara berasingan pada setiap bahagian.
  • Angkat bahagian tengah burger dan letakkannya di atas bahagian burger paling bawah. Kemudian letakkan bahagian atas sesame bun.

Tips

Double-kan daging burger dalam setiap lapisan burger untuk menghasilkan MegaMac.


BUT ON THE BRIGH SIDE, hasilnya yg gua dapat petang tadi, err note that petang tadi gua dan kawan2 pergi ke McD bagi memenuhi hajat di hati nak makan burger dgn penuh kenikmatan sambil hati girang2 dan enjoy bersama kawan2 selepas waktu kerja.

Okay2, hasilnya yg gua dapat petang tadi..........

MegaMac! Burpppp..erkkkk!


p/s: Perut kenyang, hati girang, badan pun ingin bermalas-malasan. Jumpe lagi di lain post! HAHAHAHAHAHAHAHAHAHA! XD

No comments:

Post a Comment