Wednesday, June 1, 2011

Bola sepak, American Football, dan ragbi.

Alamak, lemau lagi malam ni. Hm takpe2. Geng, meh gua nak cite perbezaan antara 3 jenis sukan ni, bola sepak, 'American Football', dan ragbi. Agak2, ape yg sama, ape yg berlainan? Sukan mane sume yg menjadi pilihan? Hahaha. Meh kite usha2. :DDD

Cuba geng sume check out ayat nih, dipetik drpd filem Forever Strong, lakonan Sean Faris, yg berunsurkan sukan ragbi. Off course cite ni lebih menonjolkan bahawa sukan ragbi itu lebih baik, kan? Okay geng, ni ayat die:

"Soccer are for KIDS,
football are for COWARDS,
rugby are MAN!"

Haha macamane? Sekali bace macam betul jugak kan? Sekali bace mcm, "Eh, mane ade! Hotak kau!" Haa lebih kurang la camtu. Jadi meh kite usha line ape die pendapat gua kat bawah.

Gua yg banyak bermain bola sepak kdg2 pun rasa sukan ni mcm utk budak2, sebab org bile kene tackle sikit je terus nak buat2 sakit, berlakon la apa lanc*u sume semata2 nak dpt sepakan percuma ataupun penalti. Kalau x dapat, mula nak bergaduh team ni dgn team yg lg satu. Sebab org2 yg kebudakan macamni la, gua selalu dilayangkan kad kuning, atau merah free2 camtu je.

Football, atau American Football di Amerika tu memang nampak macam penakut sorg2 sebab masing2 siap pakai armor, helmet apa lanc*u sume. Lengkap protection, siap terlebih2 lagi.

Ragbi pulak kata org sukan org2 gentleman, penuh dgn disiplin bagai, tanpa perlu nak berlakon ke ape ke. Semuanya lurus dan jujur je. Memang la ganas permainannya. Tapi atas padang jela. Bile keluar padang, abis je game, yg dekat padang tu sume akan dilupakan, berkawan macam biasa. :)

Kate org lagi,

 "Soccer/Football are GENTLEMEN's game, played by HOOLIGANS. Rugby are HOOLIGANS' game, played by GENTLEMEN."

Bola sepak.


American Football.


Ragbi. :))


BUT ON THE BRIGHT SIDE, apa sahaja sukan yg gua minat, mestilah sukan yg memerlukan gua menggunakan kelajuan berlari, dan juga tidak memerlukan sebarang raket, kayu pemukul apa lanc*u tu sume. Maklumlah gua tangan x bedung. Hahaha.

Okay geng tu je nak share kat sini malamni, sebab gua join rugby training petang tadi setelah perlawanan bola sepak persahabatan pasukan gua dgn pasukan jemputan dibatalkan. Nasib baik gua layan je jugak ragbi. kasut bola dah bawak, so gua join jela main ragbi. Hahahah.

Gua gerak dulu geng, jumpa lagi di lain post! Sekian, wassalam. :))

p/s: Bola sepak is still my pride. ^^

No comments:

Post a Comment