Wednesday, April 20, 2011

Betulkah jurutera sgt2 highly rated?

Geng, tahukah anda bahawa x semua jurutera ataupun engineers dalam Malaysia ni bergaji besar dan hidup mewah? Haaa, lebih2 lagi sang jurutera yg baru nak mula hidup bekerjaya tu, macam gua contohnya, dan jgak engineer2 kat kilang2 dan syarikat2 yg kecil dan independent.

Gua kata, tak semua okay, TAK semua. Keje kat syarikat carigali minyak memang la habuan beribat2, x payah nak kecoh, gua tau tu. Nasib baik gua x cukup motivasi je nak mengejar duit mcm org gile, kalau x, gua pun selamba pegi temuduga syarikat oil & gas, nak try gua punye luck. Hahah.

Hm hm engineer2 kat syarikat pembuatan semiconductors pun buleh tahan jgak habuan dorg. Kire no.2 la camtu selepas oil & gas.

Gua yg keje kat kilang pengeluar kereta ni, mmg xleh nak compete pendapatan bulanan dgn dorg ni. Kate boss gua, jgn compare2 diri gua dan rakan2 seperjuangan gua yg lain dgn bebudak drpd syarikat oil & gas dan semicondutor. Kalau nak compare, dah tentu2nye gaji gua lagi sikit dan nampak ciput, buat gua dan yg lain2 rase nak belah je drpd tempat kitorg skang ni.

BUT ON THE BRIGHTSIDE, rasenye xde gua belah pun. Cita2 tinggi menggunung beb nak naik ranking sampai ke tahap general manager mcmtu, busuk2 deputy general manager pun dah okay dah. Tggu je 10-15 tahun nanti. Gua pun muda lagi ape. Hahahaha. :DDD

Jadi geng, nak dipendekkan citer, kalau bekerja, biarla dalam jangkauan minat geng2 sume, bukan semata2 kerana duit. Kalau SANGGUP buat ape yg kita TAK minat, kena berjauhan dgn sume org, tapi dapat habuan yg lumayan, then buat jelah. Tiada sebarang paksaan. Gua hanya menyuarakan pendapat.

Hm hm. Takde ape sgt pun, cume gua terfikir ade bdak pmpuan penah bahan gua pasal ape gua x pakai smartphone dan mcm x amik port sgt pasal gadget2 ni sume. Sorila pmpuan, gua tau je, cume gua xdela nak terikut2 dgn trend org lain. Gua dgn cara gua tersendiri. Lagi pun gua xde nafsu sgt la kat smartphones nih. Biase2 je dah bagi gua. Heee. :))

Okay setakat tu je drpd gua malam ni. Peace geng, peace. Gua nak gerak dulu, semoga berjumpa lagi di lain post. Wassalam.

p/s: You got pawned! Jurutera macam gua ni x mewah pun!

HAHAHAHA!

No comments:

Post a Comment