Sunday, April 17, 2011

Star Wars vs Star Trek

Geng. Tahukah anda bahawa setiap peminat yg memuji karya George Lucas dan Steven Spielberg dalam Star Wars semestinya akan membenci sebuah karya sci fiction lain yg hampir2 sama iaitu Star Trek, dan begitu jgak sebaliknya?

Sebagai kipas-susah-mati Star Wars, gua jugak turut membenci Star Trek. Walaupun kedua2nya berunsurkan sci fiction, tapi gua tetap nampak Star Wars lebih epic dan retoric manakala Star Trek pula hanya lebih kepada mengarut dan tak menarik langsung.

Gua jugak turut meminati filem susulan drpd Star Wars, iaitu Fanboys, yg mengisahkan sekumpulan budak2 muda yg sgt meminati Star Wars dan menggelarkan diri mereka 'fanboys', sehingga sanggup mencuri rough-cut filem Star Wars Episode I: The Phantom Menace yg bakal membuat tayangan premier dalam masa 6 bulan selepas itu.

Selain drpd tu, untuk pengetahuan geng2 sume, Ted Mosby dan Marshall Eriksen, watak2 utama drpd serial comedy kesukaan gua, How I Met Your Mother, turut meminati dan memuja2 Star Wars sehingga nak cari calon isteri pun perlu yg turut menyanjungi karya ulung Star Wars.

Captain James T. Kirk vs Darth Vader


BUT ON THE BRIGHT SIDE, pada gua, Star Wars sememangnya lagi best drpd Star Trek. Dengar tajuk citer je dah tau mane lagi menarik. Belum lagi compare watak2 Star Wars dgn watak2 dalam Star Trek. Luke, Leia, dan Anakin Skywalker serta Chewbacca dan Master Yoda mempunyai lebih banyak daya penarik berbanding Captain James T. Kirk dan Khan dalam Star Trek.

Kesimpulannya, gua berbangga menjadi salah seorg drpd peminat2 Star Wars. Star Wars punye opening crawl, dan greetings tagline dalam Star Wars, "May the force be with you,", sumenye original dan menarik, tidak seperti meniru2. Star Trek yg nampak macam nak meniru Star Wars dgn kisah pengembaraan di angkasa lepas bersama kapal angkasa yg besar seperti Death Star dalam Star Wars.

Itu sahaja setakat ini, gua seorg peminat Star Wars dan sangat menyampah dgn segalanya tentang Star Trek. Gua tulis ni selepas menonton Star Trek di HBO. Geng2 bloggers gua, may the force be with you. :))

p/s: Star Trek sucks, may the force be with you instead!

No comments:

Post a Comment